Zdravá ryža

Ryža sa vyskytuje v našom jedálničku už od nepamäti. Pozná ju asi každý. Ryžu rozdeľujeme do viacerých kategórií, ako napr. na ryžu bielu či hnedú, alebo podľa tvaru na guľatú, dlhú. A od tvaru ryže sa odvodzujú názvy odrôd; dlhozrnná, krátkozrnná či guľatozrnná.

Biela ryža je u nás najpoužívanejšia a najrozšírenejšia. Nájdeme ju azda v každej domácnosti, v každom jedálničku. Je vhodná nielen zo zdravotného hľadiska;  nepodporuje alergie, má dostatok vitamínov, málo tukov, a naše telo z ryže čerpá bielkoviny, a aminokyseliny.

Ryža Basmati - tento druh ryže sa radí medzi najzdravší druh, a vyniká svojou vôňou ale i chuťou. Ryža Basmati patrí medzi druh dlhozrnej ryže, po uvarení sa ryža nelepí čo je jej výhodou.

Táto ryža nazývaná aj prírodná, či natural ryža obsahuje dostatočné množstvo aminokyselín, vitamín B a E, draslík aj železo. Basmati ryža je nápomocná aj pri znižovaní vysokého cholesterolu, taktiež neobsahuje lepok, a je vhodná aj pri udržiavaní diéty.

Natural ryža Basmati je tiež určená pre diabetikov. Máj nižší glukemický index, čo je veľmi vhodné pre ľudí, ktorý sa chcú, alebo sa potrebujú zdravo stravovať. Časté konzumovanie ryže je dobrá prevencia obličkových kameňov. 

Hnedá natural ryža sa pripravuje podobným spôsobom ako biela ryža. Len doba varenia je o niečo dlhšia, táto ryža sa varí približne 30 minút. Príprava ryže je veľmi jednoduchá. Ryžu premyjeme a dáme do hrnca s pokrievkou. Ryžu podlejeme vodou, jemne osolíme, premiešame a necháme variť na najslabšom plameni cca 20 – 25 minút, pokým sa voda nevyparí. Po tejto dobe ryžu vypneme a necháme ju na sporáku, kde vplyvom tepla dôjde a dovarí sa. 

Keď sa táto ryža uvarí má mierne tuhšiu konzistenciu a má orieškovú príchuť. Naše telo ju ľahko strávi, po jej konzumácií nemáme problém s jej trávením, najčastejšie ju nájdeme v indickom jedálničku, a je vhodná aj ako príloha ku jedlám, či zeleninovým šalátom. Je tiež dobrá ak sa podáva s mäsom, zeleninou, strukovinami. 

Nás internetový bio obchod biolienka.sk ponúka široký sortiment: ryža Basmati natural, bio ryža mliečna biela, bio ryža jasmínová a mnoho iných. Pestuje sa najmä v Indii a v Pakistane. Ľudia si ju obľúbili nielen pre jej dobrú a jedinečnú chuť, ale i pre jej vlastnosti. Konzumovať ju môžu nielen diabetici, ale i celiatici, pretože neobsahuje lepok, znižuje vysoký krvný tlak, ale i riziko infarktu. Túto ryžu obľubujú aj ženy, pretože prospieva nielen našim vlasom, ale i nechtom, pokožke, kostiam.